Videoherní odysea

Rád si napíšu článek o hrách, které tvořily mé dětství nebo se jinak vepsaly do mého života. Najdete tu nejvíce tituly z 90. let po rok 2010. Občas si ale udělám i výlet do současnosti, nebo se podělím o pár myšlenek, které mě zrovna napadly ve sprše.

5. května 2025 Microsoft ukončil službu Skype. Tím ukončil i jednu internetovou kapitolu, které provázela celou jednu generaci. Ačkoli jsem už tenhle program dlouho nepoužíval a podílel se tak na jeho postupném pádu, při definitivním konci mi trochu píchlo u srdce.

Když se v polovině devadesátek řeklo id Software, většina hráčů si okamžitě vybavila Doom. Jenže geniální mozek Johna Carmacka, chtěl posunou vykreslování prostoru na další úroveň, ne jen dělat dalšího Dooma. Když byl světu poprvé představen Quake, všem spadla čelist. Dokonce i John Romero - který se po dokončení hry s Johnem Carmackem rozkmotřil...

Kdyby se mě někdo zeptal na moji první hru, na kterou si pamatuju tak bych rozhodně odpověděl Commander Keen. Avšak hned vedle se právě řadil Doom! Krásně kontrastní hry od jednoho studia - id software. Možná by to někdo neoznačil za výchovné, že šestiletý kluk má v oblibě právě tyto dvě hry. Ale rozhodně to svým...

Na portálu vortex.cz vyšel moc zajímavý článek na téma AI v gamingu. Téma mě hodně oslovilo, obzvláště v momentě, kdy vyšla ukázka generovaného herního obsahu v rámci hry Quake II od Copilotu (Microsoft AI). Vyzkoušet si ji můžete třeba hned. Je to ale první vlaštovka letící vstříc budoucnosti tvorby a hraní videoher? A chceme to vůbec?

Quake 3 byl často brutálním mosh-pitem na metalovém fesťáku – čistý, surový a nekompromisní. Zato Unreal Tournament 2004 byl více zabarvený až do sci-fi epického válečnictví, hlavně tedy díky vozidlům, gigantickým mapám a šíleným módům (na hodiny v Onslaught módu nikdy nezapomenu). A abych pravdu řekl, UT2004 stárne lépe, než Quake 3 Arena.

Když jsem před lety zavíral poslední stránku své WoW kariéry, byl jsem ještě študák na vysoké škole s hromadou volného času. Tu hromadu času si dosaďte pouze do určitých období mezi zkouškami. Večer jsem se připojil na server, procházel se po Dalaranu, plnili daily questy, grindil reputace s achievementy, a plánoval další výpady do světa Azerothu....

Každý hráč si své milované hry občas představuje jinak. "Tahle mise by mohla být těžší... Tohle město by mohlo být větší... Tenhle quest mi přijde odfláknuý... Bože, ten Gothic 3 je fakt zabugovaný!" Pokud vás podobné myšlenky pronásledují a máte v sobě kreativní duši – možná by vás přitahoval směr moddingu her.
Dobrou zprávou je, že nemusíte...

Život se často mění, ať už k lepšímu či horšímu. Nebo to ani nemusí být tak horké. Stačí jeden den blbec, nebo vypjatý pracovní týden. Jsou místa, kam se vracíme, abychom nabrali sílu, energii a nabrali zase odhodlání těmto výzvám čelit. Většinou tak jezdíme domů, nebo na jiná oblíbená místa dodávající nám mentální sílu a stabilitu. Počítám ale s...

Rok 2012 byl původně rok, kdy měl nastat konec světa. Dokonce na to konto dávali v kinech i sympatický thriller (asi na podporu morálky). Mě v té době ale zajímalo, jak si našetřím na Diablo 3, a jestli nebudu propadat z matiky. Tolik k mému zájmu o konci světa. Dlouho jsem si pohrával s volně stažitelnou demo verzí Diabla 3,...

Znáte občas ty chvíle, kdy stojíte ve sprše, padá na vás horká voda a vaše myšlenková stavidla se rázem uvolní? Už několik dní si hraji s myšlenkou, jak moc se život podobá největší a nejhranější MMORPG. Každé tělo je avatarem v téhle hře, kterého jsme si nevybrali, ale můžeme ho za běhu značně modifikovat.

Je krásné odpoledne a slunce prozařuje ulice pod Nuselským mostem v roce 2007. Mé mladičké já jde od doktora, nebo prožívá zase nějakou jinou nemoc, a je mu nabídnuto jeho osvícenou maminkou, jestli nechci v trafice nějaký časák. Hrábnu po LEVELu číslo 154, kde shodou okolností vidím přílohu v podobě DVD s dvěma plnými hrami. Pro...

Warhammeru 40000 je v současné době plný internet. Henry Cavil kuje cosi s Amazonem pro připravovaný seriál s tematikou Warhammeru. Vyšel nový Space Marine 2, který tvoří nádhernou brutální a jednoduchou zábavu. Games Workshop sype do vod wargamingu nové miniatury snad každý měsíc. Možná zafungovaly síly na úrovni podvědomý, ale po dlouhé době jsem...

Je rok 2001. Právě vyšla hra, která se nesnažila hráče vodit za ručičku ani nabízet dokonalé technické zpracování, což tehdy byla (na dnešní poměry) velká většina her. Místo toho nás Gothic uvedl do drsného, nehostinného světa plného intrik, bojů a napětí z fatálních nebezpečí. Piranha Bytes stvořili titul, který navždy zůstal v srdcích mnoha...

Herní zážitek už netvoří pouze grafické zpracování, nebo samotný gameplay. Jak postupoval herní vývoj a kreativita mnoha tvůrčích týmů, bylo potřeba složit mozaiku z různých střípků, aby finální titul hráče skutečně přikoval na dlouhé hodiny k židli a ještě na to se slzou v oku po letech vzpomínal.