
Heretic + Hexen: návrat devadesátkových fantasy FPS v roce 2025
Kdybych měl jednou větou popsat, co nová kompilace Heretic + Hexen přináší – Je to návrat do temných fantasy devadesátek, jen tentokrát s komfortem roku 2025 a hrstí nového obsahu navíc. Balíček od Nightdive Studios ve spolupráci s id Software slavnostně spadl z nebe na QuakeConu 7. srpna 2025 a rovnou vyšel na všech velkých platformách – PC, PlayStation, Xbox i Switch. Ať už jste v devadesátkách (nebo i dodnes) ztráceli orientaci v labyrintech Hexenu, nebo spamovali Tome of Power v Hereticu, tohle je přesně ten typ návratu, co neurazí, ale potěší.
Byl jsem z toho podobně nadšený, jako když nedávno vyšla moc milá syntéza všech verzí DOOMa v jednom hezkém balení a lehkým herním kořeníčkem navíc, v podobě snadno stažitelných módů a nahlédnutí do koncept artů skrze ID Vault. Jelikož jsem si za tu dobu stihl pořídit Nintendo Switch Lite na rychlé paření v mezičasech, Heretic + Hexen je jako ten super kámoš, který přišel na vaši párty o trochu později, ale bez něj by to nebylo ono.
Upřímně jsem rád, že se starším hrám začíná věnovat více pozornosti, ale hlavní potlesk z mé strany patří Nightdive Studios, které se specializuje na starší série jako Doom, System Shock, Quake, Turok a teď i Heretic a Hexen. Mají to nicméně i ve svém mottu hned na začátku stránky:
Bringing lost and forgotten gaming treasures back from the depths…
Jsem z jejich práce nadšený a doufám, že budou i nadále pokračovat ve své dobré práci!
O co jde - stručné připomenutí ikonického gameplaye
Heretic (1994): V jádru (a s nadsázkou) – Doom s kouzly, ale tohle označení je nespravedlivě krátkozraké. Heretic zavedl inventář s použitelnými předměty (např. Tome of Power, který dočasně přetaví vaše zbraně na ničivější verze), a také "vertikální míření" a fantasy arzenál (elfí hůl, phoenix rod). Flow celé hry je rychlé, čitelné, a mapy chytře vrství tajné oblasti i power-upy. Více dojmů shrnuji ve svém psaní o Hereticu, což byl jeden z mých prvních článků na tomhle webu!
Hexen (1995): Volba ze tří tříd (Fighter, Cleric, Mage), hub-based struktura map a prvky puzzle hádanek, které vyžadují přecházet mezi sekcemi. Někdy mi dokonce přišlo, že je to trochu taková puzzle FPS. Atmosféra je temnější, design složitější a méně přímočarý než u Hereticu. Tohle je hra, která vždycky dělila hráče: někdo miloval hloubku a labyrint, někdo trpěl frustrací z orientace. Já se bohužel hlásím k druhému táboru.
Co je nového v edici 2025?
Ambicí Nighdive Studios je zachovat původní pocit a přidat moderní pohodlí. Tady je to nejdůležitější:
Technika a komfort: podpora až 4K a 120 FPS, widescreen a vylepšené UI. Kdo chce, může přepínat mezi původním a vylepšeným zvukem/gameplayem.
Nový obsah: dvě zcela nové epizody – Heretic: Faith Renewed a Hexen: Vestiges of Grandeur – vytvořené ve spolupráci členů id Software a Nightdive. Celkem to dělá 117 kampaňových map a zhruba 120 deathmatch map v balíčku.
Hudba: nově "Tome of Power" soundtrack od Andrewa Hulshulta (lze přepnout) – stylově sedí, ale nenarušuje autenticitu. Jen pro představu, Andrew Hulshult se podílel na soundtracku Doom Eternal. Rozhodně není nováčkem, naopak velmi vítanou posilou!
Multiplayer: on-line i lokální, napříč platformami (cross-platform), s možností rychle domluvit coop či deathmatch.
Modding a kurátorované doplňky: integrovaný mod browser, lepší kompatibilita a "vault" s koncepty a historickými materiály – hezké muzeum do kapsy.
Přístupnost (Accessibility): lepší čitelnost obrazu, text-to-speech volby a jemnější nastavení efektů – přístupnější vstup pro nové hráče i pohodlnější návrat pro veterány.
Trefa do černého je, že moderní herní optimalizace (Quality of Life) nepřebíjí DNA her. Heretic zůstal svižný a "pick-up-and-play", což je třeba na Nintendo Switch úplně jak dělané! Hexen vás pořád nechá potit puzzly, ale vylepšené mapové podklady a nápovědy snižují tření tam, kde dřív hráči nejčastěji ustrnuli.

Jak tenhle comeback vůbec vznikl
Projekt se zrodil ve správný čas, na správném místě. Nightdive měl už za sebou několik pečlivých remasterů (DOOM 64, Quake, System Shock) a zároveň se po akvizici ZeniMaxu i Activisionu ocitla práva nad Heretic/Hexen pod jednou střechou Microsoftu/Bethesdy – což zásadně usnadnilo licenční a vydavatelské kroky.
V rozhovorech na QuakeConu 2025 Stephen Kick a Larry Kuperman popisují, že přístup Nightdive stojí na "restaurátorské" filozofii: zachovat hratelnost a atmosféru, přidat moderní standardy, a jen tam, kde to dává smysl, vnést nový obsah – ideálně s požehnáním a spolutvorbou lidí, kteří rozumí původnímu duchu hry (a možná i tehdejší doby). I proto vznikly dvě nové epizody ve spolupráci s lidmi z id/Nightdive, místo toho, aby se do původních kampaní hrubě zasahovalo. Současně se tým chlubí tím, že práce na novém obsahu je nakopla k sebevědomí zkusit do budoucna i zcela vlastní projekt.
Na straně Ravenu/id zaznívá nostalgie – Brian Raffel (spoluzakladatel Raven Software) mluví o až surreálním pocitu vidět Heretic a Hexen znovu ožít. Připomíná, jak v devadesátkách rozšiřovali Doom základy o inventář, vertikální míření, třídy a huby – a že právě to chtěla nová edice ctít. Hudební skladatel Andrew Hulshult pak potvrzuje svou roli a možnost soundtrack přepínat, možná i proto, aby si každý svou dávku nostalgie mohl regulovat dle chuti.
Moderní alternativy ve stejném duchu
Heretic a Hexen jsou devadesátkové artefakty, které si sebou nesou jak to dobré, tak i to horší. Jejich duch však inspiroval mnohé další tvůrce pro vytvoření podobných FPS rubaček , silně připomínající tuhle (ne)svatou dvojici. Nemusí to být nutně náhrada za Heretica, Dooma a podobné. Spíše krásné, důstojné a moderní pokračování a rozvíjení žánru "boomer shooter".
AMID EVIL – rychlé fantasy FPS, duchovní bratr Hereticu (kouzla, bizarní zbraně, vertikalita).
WARHAMMER 40K: BOLTGUN - rychlá, zběsilá a místy trochu labyrintová řežba s příchutí temného Warhammer 40k. Tam se téma a žánr potkal naprosto skvěle!
GRAVEN – pomalejší, "immersive sim"/Hexen nálada s hádankami a hůlkami.
WRATH: Aeon of Ruin, DUSK, Prodeus, Forgive Me Father, případně domácí HROT – různé odnože "boomer shooter" renesance, každé s jiným tempem a estetikou.
Blast from the past
Tohle není jen moderní port. Je to chytře zrestaurovaný balíček, který ctí původní tempo, dá vám moderní komfort a přihazuje nový obsah, aby jste se měli proč vrátit. Heretic dnes působí překvapivě svěže, rychlé rubačky osloví jistě i mladší generaci gamerů, kteří se chtějí od svých tatínků přiučit herní historii. Hexen je díky lepší Quality of Life přístupnější, ale pořád zůstává tím starým labyrintem pro trpělivé.
Jestli jsem zasednutý na Hexen? Možná. Mnoho hráčů zná právě spíše Hexen a Heretic byl ten přikrčený v koutě. Jako dítě jsem však byl, a pořád jsem, na straně Heretica, jako té správné fantasy FPS z devadesátek. Každý má jiný vkus a chutě. Sám uznávám, že Hexen vypadá stejně tak přitažlivě jako Doom nebo Heretic, avšak jsem zkrátka nepřilnul k designu hry, který u těchto her očekávám spíše příjemně přímočařejší.
Není tedy nač čekat. I bez slevy je možno tyhle dva skvosty pořídit za zhruba 350kč. To je jeden měsíc ve World of Warcraft. Pokud vás temná fantasy FPS éra minula, tohle je ideální brána do minulosti. A pokud jste zkušenými matadory, stroj času s naleštěnými sedadly na vás už čeká.

Fotr s WASD tikem u klávesnice
Jmenuji se David Herrmann s nickem Dorreah (který vznikl kdysi dávno ve World of Warcraft a drží se mě do teď). Jsem novopečeným fotrem. Při nástrahách rodičovství mě nenapadlo nic lepšího, než začít psát blog o hrách. Zaměřuji se spíše na starší tituly, a jaké kvality mohou nabídnout v dnešní době. DPS Fotr je moje spisovatelské hřiště, protože chci nadále rozvíjet svůj skill na tom, co mě přirozeně baví.