
Unreal Tournament 2004 - ročník, který stárne líp jak já
Quake 3 byl často brutálním mosh-pitem na metalovém fesťáku – čistý, surový a nekompromisní. Zato Unreal Tournament 2004 byl více zabarvený až do sci-fi epického válečnictví, hlavně tedy díky vozidlům, gigantickým mapám a šíleným módům (na hodiny v Onslaught módu nikdy nezapomenu). A abych pravdu řekl, UT2004 stárne lépe, než Quake 3 Arena.
Kdysi dávno v době technologického pravěku se hráči proháněli v arénách s raketomety čistě kvůli svému hráčskému jménu a prestiži. Nešlo o skiny, levelování, herní měny ani battle passy. Šlo o to, kdo má rychlejší reflexy, lepší míření a větší kuráž skočit do víru projektilů a vyjít z něj s triumfální hláškou MULTIKILL!, byla jistá známka těžce vydřeného skillu.
V době, kdy píši tyto nostalgické řádky, sedím na tom samém místě, na kterém jsem trávil hodiny a hodiny právě v Unreal Tournament 2004. Mezitím uběhlo více jak 15 let, všechny školy vystudované a vlastní rodina založena. I přesto se ve mě probouzí zvláštní schopnost cestovat časem a ve svém bývalém pokojíku mě jímají vize daleké minulosti. Starý noťas hučící jak rozzuřený vysavač, se slabým připojením skrze speciální cartridge (fakt nevím, co to tehdy bylo), která fungovala jen když se obětovala jedna ovce bohům internetu. Nicméně malému klukovi to tehdy stačilo, protože mu strejda přinesl na CD jakousi hru s názvem Unreal Tournament 2004. Následující měsíce se klávesnice s myší prohnuly pod nemilosrdnou zátěžovou zkouškou.

Do té doby jsem znal jen Quake 3 Arenu a myslel si, že nic lepšího už nepřijde. Pak ale UT2004 zahučela v CD/DVD mechanice a já najednou pochopil, že rychlé FPS může mít ještě víc šílenou dynamiku, víc módů a hlavně něco, co připomíná mega bojiště s vozidly! Samozřejmě jsem všechno hrál s umělou inteligencí hry. Internet nebyl k dispozici a i kdyby ano... jisté faktory stejně nedovolovaly hrát online.
O mnoho let později se k téhle hře vracím jakožto fotr s různými narůstajícími debuffy a jdu otestovat svůj léty pohřbený skill. Sice už nemám hodiny času na hraní, ale UT2004 nabízí poměrně dost rychlé akce, takže se dá krásně rubat mým oblíbeným Flak Cannonem na etapy.
Tři rakety jsou lepší, než jen jedna
Unreal Tournament 2004 nebyl jen další střílečkou s devíti zbraněmi a pár mapami. Je to hyperaktivní balíček zábavy, který se nebál experimentovat – a co je hlavní, většina těch experimentů fakt skvěle fungovala.
Jednou z věcí, které hru vystřelily do vyšší ligy, byl dokonale zvládnutý pohyb postavy. Dvojité skoky, rychlé "dodgování" do stran, skoky přes celé místnosti, to všechno působilo jako elegantní balet s miniguny, raketomety a headshoty. UT2004 dovolil být neustále v pohybu, což vytvářelo ten úžasný tanec smrti, kde každá vteřina mohla být ta poslední. Pak respawn, a jede se na novo!

Další velké eso v rukávu jsou zbraně. Každá měla téměř své vlastní osobní kouzlo. Link Gun byl jako pracovní mravenec – nic extra cool, ale v dobrých rukou dělal neuvěřitelné věci. Shock Rifle byl naopak rocková hvězda – blikající, hlučný a neskutečně efektní díky svému combo útoku (primár + sekundár = BOOM!), když se trefíte. A kdo někdy pořádně rozprášil někoho Flak Cannonem, ten ví, jak chutná čistá arénová krvežíznivost.
Ale UT2004 se nebál jít ještě dál – přidal vozidla a herní módy, které najednou změnily pravidla celé hry. ONSLAUGHT mód byl prakticky vlastní hra ve hře – obří mapy, základny, vozítka, taktika, výbuchy a totální chaos. Tak trochu to připomínalo Battlefield. Jasně, pořád se střílelo, ale najednou jste se mohli i svést futuristickým tankem nebo přelétat bojiště v Predatoru a kropit nebožáky dole raketami. V ten moment se z čisté arénové řežby stala epická přestřelka s (až) 24 hráči. Tehdy jsem z toho byl úplně mimo, a i dnes si to uchovává své kouzlo.
Do toho skvěle navržené mapy, chytlavý hlasatelský systém (kdo by zapomněl na "DOUBLE KILL" nebo "MULTI-KILL"), a překvapivě silná komunita s modderským duchem – vznikala spousta custom obsahu, což prodloužilo životnost hry o roky.

UT2004 se narozdíl od Quake 3 Arena rozhodl jít jiným směrem. Nabídl širší paletu možností, větší show, víc stylu a možností zápasů. Nebyl to nutně lepší hráčský trenažér než Quake, ale byla to taková arénovka plná různých atrakcí okolo. Když byla nálada na hardcore duel, není problém. Když byla chuť na týmovou akci s výbuchy, tanky a strategickými body, taky to šlo. Všechno na jednom místě.
Vepředu manažer, vzadu gladiator
Ačkoliv byl Unreal Tournament 2004 od začátku designovaný jako multiplayerová řežba, jeho singleplayer kampaň rozhodně není jen do počtu. V jádru jde o turnajovou kariéru – začnete jako bezvýznamný zelenáč a postupně se propracováváte skrze stále tužší soupeře až na vrchol. Avšak není to jen obyčejný žebříček zápasů s boty. Hra vám nabídne možnost sestavit si vlastní tým, najímat a vyhazovat členy podle vývoje kariéry a podle jejich dovedností. Každý člen tvého týmu má své jméno, schopnosti i osobnost, a s trochou představivosti si z nich můžete vytvořit vlastní malý "esportový dream team".
Hratelnost je navíc pestrá díky tomu, že kampaň kombinuje různé herní módy – od klasického Deathmatche přes Capture the Flag nebo Bombing Run. Díky tomu máte neustále pocit, že se něco děje, že se mění strategie i tempo. Hra vás nutí adaptovat se – jednou musíte dobře mířit, jindy takticky bránit body na mapě nebo ovládat vozidla v týmovém chaosu. Svým spoluhráčům dáváte rozkazy, a světe div se, často poslouchají! Díky systému hlasových příkazů si je můžete rozeslat po mapě na klíčové body, zadat jim úkoly a vytvořit si funkční taktiku.
A co je na tom nejlepší? Na rozdíl od mnoha jiných "botmatch" kampaní té doby tady necítíte takovou tu prázdnou bezduchost. Soupeři nejsou jen figurky na odstřel – chovají se chytře, využívají prostředí a při vyšších obtížnostech dokážou pořádně zatopit. Asi ve čtvrtém zápase v Domination disciplíně jsme se řezali třicet minut, dokud jsme neprohráli o jeden bod. To byla hořká prohra.

Nabito a odjištěno
Unreal Tournament 2004 je pořád ten typ hry, co vás během pár minut hodí do víru akce a nenechá vydechnout, dokud se z klávesnice nekouří. I po letech dokáže bavit svou rychlostí, rozmanitostí herních módů (třeba skrze krásný horde mód) a nekompromisní atmosférou deathmatch arény, kde vítězí jen ti nejrychlejší a nejpřesnější. Ať už si chcete zavzpomínat na staré časy, nebo objevit jednu z nejlepších stříleček své doby poprvé, UT2004 vás nezklame, ani kdybyste měli hrát jen single.
I když vám chybí parta kámošů online, kampaň vás provede turnajovým světem tak chytře, že si ani nevšimnete, že bojujete proti botům. A pokud jste z generace, která vyrůstala na Quake 3, není důvod vybírat si stranu. Klidně si zapařte obojí.
Za mě se jedná o jednu z nejlepších her svého žánru i dnes. Na GOG.com je často ve slevách za pár šupů a jestli holdujete rychlé akci, kde se cení reflexy a skill, nenajdete moc lepších her.
+1 k moudrosti
Týmová spolupráce na vývoji - Na vývoji UT2004 se podílelo několik studií:
Epic Games = vylepšili herní módy z UT2003, vytvořili nový uživatelský interface, přidali podporu pro VoIP a hlasové příkazy pro boty.
Psyonix = navrhli a implementovali mód Onslaught, včetně šesti vozidel, čtyř zbraní a energetické věže.
Digital Extremes = vytvořili nové mapy a postavy, navrhli nový HUD a modely pro některé zbraně.
Streamline Studios = navrhli úvodní cutscénu pro singleplayer a spolupracovali na mapě ONS-Torlan.
Hlasové příkazy pro boty - Hráči mohli používat hlasové příkazy k ovládání botů během hry, což přidalo nový rozměr interakce a strategie.
Onslaught: Nový herní mód - Mód Onslaught přinesl do hry rozsáhlé mapy, vozidla a strategické prvky, které výrazně rozšířily tradiční arénovou hratelnost.
Make Something Unreal Contest - Epic Games uspořádali soutěž "Make Something Unreal", která motivovala modderskou komunitu k vytváření nového obsahu. Vítězný mod Red Orchestra získal licenci na komerční využití Unreal Engine.
Bohatá hudební paleta - Soundtrack UT2004 kombinoval orchestrální skladby, hard rock a elektronickou hudbu, čímž podtrhoval dynamiku a atmosféru hry.
Návrat Assault módu - Mód Assault, známý z původního Unreal Tournament, byl v UT2004 znovu představen s novými mapami a mechanikami, včetně vozidel a stacionárních zbraní.
Speciální edice s bonusy - Kromě standardní verze byla k dispozici speciální edice na DVD, která obsahovala mikrofonní headset a druhý disk s video tutoriály pro Unreal Editor.

Experimentální zbraně - Některé zbraně měly původně odlišné funkce. Například Spider Mines měly původně skákat na hlavy nepřátel a vrtat se do jejich lebek, ale tato mechanika byla nakonec změněna.
Plánovaná zpětná kompatibilita - Původně bylo plánováno, že UT2004 bude zpětně kompatibilní s UT2003, ale kvůli rozsáhlým změnám v enginu a přidání vozidel byla tato myšlenka opuštěna.
Podpora pro více platforem - UT2004 byl dostupný nejen pro Windows, ale také pro Mac OS X a Linux, což bylo v té době poměrně neobvyklé a ukazovalo na snahu oslovit širší hráčskou komunitu.

Fotr s WASD tikem u klávesnice
Jmenuji se David Herrmann s nickem Dorreah (který vznikl kdysi dávno ve World of Warcraft a drží se mě do teď). Jsem novopečeným fotrem. Při nástrahách rodičovství mě nenapadlo nic lepšího, než začít psát blog o hrách. Zaměřuji se spíše na starší tituly, a jaké kvality mohou nabídnout v dnešní době. DPS Fotr je moje spisovatelské hřiště, protože chci nadále rozvíjet svůj skill na tom, co mě přirozeně baví.