Warcraft 3 Reforged: Jak se z vysněného návratu stal problém – a co z něj dnes má fanoušek

18/08/2025

Warcraft III je pro spoustu z nás ta RTS s duší, která nás pravděpodobně pořádně uvrtala na dlouhá léta do univerza Warcraftu obecně. Čtyři rasy, příběh Arthase, hrdinové s inventářem, creeping a neutrální kempy, ekonomika měnící se na základě populace, a k tomu editor map, z něhož vyrostla celý MOBA žánr her (skrze mód DotA). Původní Reign of Chaos (2002) a The Frozen Throne (2003) spojily real-time strategii s RPG prvky tak šikovně, že se to otisklo do žánru na roky dopředu.

Jak už to tak bývá, k úplně prvnímu Warcraftu jsem se dostal snad jako malý kluk, když mi bylo asi tak 10 let. S tátou jsme hodně hráli Starcrafta a pak se k nám dostalo přes CD Warcraft 2 společně s datadiskem "Beyond the Dark Portal". Pro mě to bylo úplně něco nového a lákavého tím, jak to bylo krásně barevné. Ale – nebyl to Starcraft, na který jsem už byl zvyklý a tak mě to moc nechytlo. Až o pár let později se ke mě zase Warcraft dostal, tentokrát už jako třetí díl - Reign of Chaos. Bylo to snad přes strýcova kamaráda, který to měl na kompu a ukazoval mi to tehdy jako novinku! To už bylo jiné kafe! Myslím, že tehdy jsem pak Warcraft III vyhledával po všech svých kamarádech. Problém ale byl, že to neutáhl náš počítač – možná tehdejší problém spousty domácností. Až později jsem mohl Warcrafta krásně rozběhnout u nás doma i s českým dabingem.

Život a čas plynul, společně s World of Warcraft plynul někdy rychleji, než by mi bylo milé. Nicméně stále na to vzpomínám s láskou. Někdy na vysoké škole jsem si všiml, že budou vydávat Warcraft 3: Reforged. Pro fanouška klasických strategií od Blizzardu – jakým rozhodně jsem – to příjemně zarezonovalo. Obzvláště, když bych si to celé mohl sjet znovu v novém kabátku a ještě se špetkou těch Blizzard synergických goodies do ostatních her. Cena byla celkem vysoká, ale řekl jsem si: "možná když bude časem sleva, tak to pak koupím" (také jsem tak udělal, ale to až o mnoho let později – ani jsem nevěděl, jak dobře jsem udělal).

Dnešní doba v gamingu obsahuje z nějakého důvodu spoustu "RE-masterů / -make / -surrect" edic. Možná protože nostalgie je skutečně mocná čarodějka, která neoperuje pouze na videoherní scéně (zdravím seriály z devadesátek). Zrovna však u Warcraftu 3 se plánovaný návrat nenaplnil tak, jak by si řada z nás přála. 

Co dělá Warcraft III ikonickým (a proč nás pořád baví)

  • Hrdinové a levelování: Každá armáda stojí a padá s vašimi hrdiny. Předměty z mobek, mana management, načasování schopností – tohle je mikro-management s charakterem, ne jen APM závod, jako ve Starcraftu.

  • Creeping a itemizace: Neutrální kempy dávají XP a předměty, takže rytmus mapy je mix PvE a PvP. Na rok 2002 to bylo velmi šťavnaté ozvláštnění v multiplayeru.

  • Upkeep: Chytrá brzda. Větší armáda = menší příjem zlata, takže vítězí taktika, ne jen masa.

  • Editor map a modding: Z něj vzešla Defense of the Ancients – později inspirace pro Dota 2 a celý žánr MOBA her (Multiplayer Online Battle Arena). 

Co Blizzard původně sliboval u Reforged

Když Blizzard v roce 2018 oznámil Warcraft 3: Reforged, nebylo to "jen přebarvíme textury". Vize zněla odvážně: grafický facelift, moderní matchmaking, ale i udělat něco navíc – upravit některé mise, vyprávění a přiblížit lore pozdějším událostem ve World of Warcraft. Tohle zaznívalo v rozhovorech s producentem Petem Stilwellem krátce po oznámení.

Jenže realita vývoje byla mnohem trnitější. Projekt se od roku 2017 potýkal s vnitřními spory, rozpočtovými tlaky a proměnlivým vedením, což vedlo k osekaným ambicím a šibeničnímu termínu. Když musíte s něčím přijít bez času a lidí, končí to kompromisy – a ty se promítly do kvality vydání. Což je velká škoda.

V lednu 2020 vyšel Reforged v podobě, která fanoušky upřímně zranila - osobně jsem z toho byl trochu rozčarovaný, protože zrovna v tomhle jsem viděl krásný potenciál oživit RTS žánr, navíc přes takhle ikonickou a oblíbenou značku. Chyběly žebříčky, profily, turnaje, některé slibované úpravy kampaně vzaly za své, "Classic" režim měl vizuální i technické potíže a nejvíc to bolelo veterány multiplayeru. Média jako PC Gamer to tehdy rozebrala do šroubku. Blizzard reagoval omluvou na oficiálním fóru, slíbil nápravu a umožnil refundy – gesto, které sice pomohlo, ale reputaci už nevrátilo. Často se tak novému Warcraftu říkalo "Warcraft 3: Refund".

Kontroverze pokračovala i mimo buglist: nové podmínky pro Custom Games v zásadě říkaly, že Blizzard má nárok na fanouškovské výtvory. Vzhledem k tomu, že právě z fanouškovské mapy vzešla DotA, působilo to jako studená sprcha. Pokud byste něco vytvořili něco nového v editoru, co by se uchytilo, Blizzard má na to nárok. To žádnému kreativci na chuti nepřidá - i když to do jisté míry dává smysl. Blizzard si tím zkrátka pojistil, že "příští DotA" by byla jeho.

Upřímně – náprava byla pomalá. Některé zásadní věci dorazily až po dvou letech: v roce 2022 patch 1.33 přinesl ranked a profily; v roce 2023 patch 1.35 vrátil custom kampaně (velká věc pro singleplayerovou komunitu). Postupně se ladila stabilita, UI i matchmaking. I když se komunita dodnes přetahuje o to, jestli to stačí, objektivně platí: dnes je Reforged hratelnější a plnější než při vydání – byť na auru klasiky pořád nedosáhl.

Původní Warcraft III vs. Reforged – férové srovnání pro OG hráče

  • Atmosféra a čitelnost: Klasika má syrovější low-polygonové kouzlo a excelentní čitelnost bitev. Reforged je "detailnější a plastičtější", ale někdy hůř čitelný - tohle je i dlouhodobá výtka části komunity – a proč někteří veteráni zůstali u starší verze. Osobně preferuji starší vzhled nad novějším.

  • Technické zázemí: Matchmaking, ladder a profily se do Reforged vracely bolestivě dlouho; dnes už existují, ale launchový dluh zůstal v paměti. Setkával jsem se s názory, že je lepší se zkrátka vrátit k původnímu vydání.

  • Singleplayer obsah: Dobrou zprávou je návrat custom kampaní – přesně ten sandbox, ve kterém se Warcraft III exceloval. Síla tvoření byla vždycky záchranou brzdou.

  • Modding & podmínky: Zde Reforged narazil – nové AUP kolem "Custom Games" vyvolaly nevoli a část tvůrců odradily.

A co na to sami vývojáři? Z oficiálních vyjádření po vydání je cítit pokora a snaha hasit požár: omluva, roadmapy, postupné patche. Z investigací pak vyplývá, že "tým Classic" měl omezené zdroje a zároveň na něj mířila velká očekávání po hvězdném oznámení. V překladu: záměr narazil na realitu produkce.

Co hrát dnes, když chcete "Warcraft-like" zážitek

Warcraft 3 Reforged je sice v přijatelnějším stavu a díky mnohým singleplayerovým custom kampaním je zase na co koukat a hrát. Sám jsem Reforged kupoval spíše kvůli tvůrčí komunitě, ačkoli původní kampaň a pár skirmish her jsem si zahrál z nostaglie moc rád. Samozřejmě vše přepnuté do původní grafiky.

Možná si chcete dát od Warcraftu pauzu (nebo ho máte plné zuby), ale strategie podobného ražení vás neomrzely. Když vás láká nějaký ten hrdinský RTS styl, máte dnes pár solidních alternativ:

  • SpellForce 3 Reforced – mix RTS a RPG s partou hrdinů, kampaněmi a budováním. Je to blíž "RPG s armádami" než čisté RTS, ale chuť Warcraftu (mikro hrdinů, loot, příběh) tam ucítíte.

  • Age of Empires IV – není to hero-RTS, ale moderní, živé RTS s kvalitním multiplayerem i kampaněmi. Pokud chcete "velkou" strategii s moderními standardy, je to bezpečná volba.

  • Starcraft 2 - Čistokrevná strategie tak, jak jsme ji znali. Chcete-li zůstat u Blizzardu a jejich art style je vám příjemný (jako mně), zkuste naopak zabrousit do Koprulu sektoru společně s charaktery jako je Jim Raynor nebo Nova. Není to Hero-RTS, ačkoli v některých misích mikro-managujete skupinku hlavních hrdinů.

Nápad dobrý, provedení horší

Ale není to zas úplně nehratelná katastrofa. Stále se jedná o RTS připomínající zlomovou dobu v gamingu. Původní Warcraft III je malý zázrak designu: naučil žánr strategií vyprávět příběh skrze hrdiny a dal hráčům nástroje, ze kterých vyrostla celá MOBA éra. Reforged měl tenhle zázrak připomenout nové generaci – a přitom se stal varováním, jak snadno se může ambice srazit s realitou produkce.

I když Blizzard část škod napravil (ranked, profily, custom kampaně), první dojem už hráče z Reforge edice jen těžko odpustí. Jako fanoušek staršího Warcraftu ale říkám, že dnes můžeme brát Reforged jako takovou technickou bránu k návratu do Azerothu, skrz různé fanouškovské kampaně, jako je třeba naprosto famózní Chronicles of the Second War.

Všechno zlé je pro něco dobré.


Fotr s WASD tikem u klávesnice

Jmenuji se David Herrmann s nickem Dorreah (který vznikl kdysi dávno ve World of Warcraft a drží se mě do teď). Jsem novopečeným fotrem. Při nástrahách rodičovství mě nenapadlo nic lepšího, než začít psát blog o hrách. Zaměřuji se spíše na starší tituly, a jaké kvality mohou nabídnout v dnešní době. DPS Fotr je moje spisovatelské hřiště, protože chci nadále rozvíjet svůj skill na tom, co mě přirozeně baví.